verschillen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Laura Jong - WaarBenJij.nu verschillen - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Laura Jong - WaarBenJij.nu

verschillen

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

28 December 2008 | Guatemala, Antigua

Hoi allemaal!

Nu we een tijdje in Guatemala zijn, worden de verschillen tussen Mexico en Guatemala steeds duidelijker.
Guatemala is een stuk minder rijk en ontwikkeld dan Mexico. Dingen zoals busdiensten zijn minder georganiseerd en er wordt veel minder op het milieu gelet. De (chicken)bussen hier zijn oude schoolbussen die elke keer als ze gas geven een enorme dot roet uitstoten. Daarnaast gooit iedereen echt ALLES uit de raampjes van zo´n bus, zelfs tot plastic flesjes en tasjes aan toe. Helaas zien de mooie bergen hier er dan soms ook uit als afval verzamelplaatsen...
De mensen lopen hier vaker in traditionele kleding, ontzettend kleurrijke kleding die ze zelf weven (en verkopen natuurlijk; je wordt af en toe belaagt door verkopers hier; een t shirt met daarop NO GRACIAS zou geweldig zijn..)
Ook heb ik het idee dat ze vriendelijker zijn, als je de weg lijkt te zoeken, gaan ze je meteen uitleggen hoe het zit.
Helaas zitten er ook minder vriendelijke mensen bij.
Toen we nml uit Quetzaltenango vertrokken met Hidde, Judy, Remco en Rieneke (onze Nederlandse enclave is erg gezellig :-) moesten we door een drukke markt lopen om het busstation te bereiken. Rieneke liep achteraan en werd opeens omsingeld door jonge jochies. Vervolgens kwam ze erachter dat een portemonnee met credit card en geld uit haar broek was gehaald. Flink balen dus.

Vanuit Quetzaltenango zijn we naar Lago de Atitlan geweest. De rest van onze ¨enclave¨ bleef in het dorpje waar we aankwamen en Ruud en ik gingen naar San Pedro la Laguna. Dat was een erg relaxed dorpje met relatief veel hippies, haha! We hebben met ze meegedaan en naast een vulkaan beklimmen hebben we alleen maar in een hangmat liggen lezen, niet verkeerd...
Gisteren zijn we aangekomen in Antigua en zitten we in hetzelfde hostel als Judy, Hidde, Rieneke en Remco. Na de stad rondgekeken te hebben, zijn we met z´n allen in de kroeg beland, maar deze ging helaas om 1 uur alweer dicht. Sowieso moet alles hier om 1 uur dicht, dus erg laat is het niet geworden!
Vandaag gaan we nog even de grote markt van Antigua bekijken en vanmiddag gaan Ruud en ik door naar Honduras. Ik ben benieuwd of Honduras ook weer veel verschilt van Mexico en Guatemala..

Groetjes en alvast een fijne jaarwisseling gewenst!

Laura

• 28 December 2008 - 16:09

Marlies:

He Laura en Ruud.

Wauw die foto ziet er goed uit! Lekker zo'n zomerse outfit.

In Nederland vriest het nu. Ik heb vanmiddag op het ijs in de uiterwaarden gestaan.

Alvast een fijne jaarwisseling.

Groetjes Marlies

• 28 December 2008 - 17:06

Karin:

Hey laura en ruud!
    leuk om jullie verhalen te lezen!! En die foto van agua azul heb ik ook :D. Veel plezier nog!!
    Liefs Karin

• 28 December 2008 - 18:26

Josien:

Hoi Laura,
    Leuk te lezen waar je bent heel anders wat wij de kerstdagen waren nl. op wintersport.
    Jammer van het stelen van de portemonnaie, gelukkig zijn er ook vriendelijke mensen daar.
    Fijne jaarwisseling toegewenst vanuit Kortenhoef

• 29 December 2008 - 16:44

Wilma:

Hé Laura,
    Top dat je het zo naar je zin heb. Ik hou de tijdelijke bewoners van de van Egmondkade wel een beetje in de gaten hoor want buiten roken bij een graadje of 3 vorst valt die spanjaarden toch wel zwaar, aar het gaat ze goed af.Afgelopen zaterdag heb ik je kleine nichtje weer even kunnen bewondren, wat groeit dat kind zeg. Verder hier alles goed en ook de groetjes van Jan.

• 31 December 2008 - 20:06

Flap En Mir:

He Arual,

wij zitten gezellig bij elkaar Oud en Nieuw te vieren en besloten even een bezoekje te brengen aan je site!
    We wensen je natuurlijk gelukkig nieuwjaar, dat is het bij jou over een paar uurtjes ook.
    Veel plezier in Honduras etc.

Groetjes Flap en Mir

• 10 Januari 2009 - 00:35

Rieneke En Remco :

Hee Laura (en Ruud)!

Hoe was het verder in Honduras? Zijn jullie op Roatan of Utila geweest en heb je nog een duiikcursus gedaan??

Wij zitten momenteel in Belize op het eiland Caye Caulker, erg relaxed. We hebben nog een heel stuk samen met Judy en Hidde gereisd, wat erg gezellig was. Ze zijn vandaag verder gereisd naar Tulum. Wij trekken zondag verder naar het zuiden van Belize en dan langzaam aan naar Honduras. We weten nog niet zeker of we naar Roatan of Utila moeten gaan, dus we zijn benieuwd naar jullie ervaringen!

Groetje,
    Rieneke & Remco