heen en weer - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Laura Jong - WaarBenJij.nu heen en weer - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Laura Jong - WaarBenJij.nu

heen en weer

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

23 December 2008 | Guatemala, Quetzaltenango

Heehallo!

Vandaag niet een berichtje vanuit Mexico, maar vanuit Guatemala, waar we gisteren zijn aangekomen.
Dat was nog even een gedoetje, we kwamen met de bus aan bij de grens en dan moest je met de taxi 4 km verder om bij de grens van Guatemala te komen. Samen met nog 2 Nederlanders, Hidde en Judy, hebben we een taxi gedeeld naar de grens. Daar aangekomen liepen we bijna door zonder langs de immigratiedienst te gaan (da's echt niet goed aangegeven...), maar een "geldwisselaar" vertelde ons dat we naar een kantoortje moesten. Daar vertelde ze ons dat we eerst een stempel van Mexico moesten krijgen. Dus, wij weer die 4km terug om een stempel te halen en weer terug naar de grens van Guatemala om het land in te gaan. Helaas stond er nu een lange rij, hmpf.. Ook zag ik nog een kantoortje van de immigratiedienst van Mexico vlak ernaast, dus volgens mij hoefden we helemaal niet terug, maar goed...
Bij de grens stonden allemaal kereltjes die ons in een busje wilden krijgen naar Quetzaltenango, maar na navraag bij een geldwisselaar, bleek dat 700m verderop het busstation was. Dus uiteindelijk hebben we voor veel minder geld in een "chicken bus" waar de lokale bevolking ook in zit, naar Quetzaltenango gereisd. Misschien iets minder comfortabel, maar wel veel leuker!

Maar, voordat we hier aankwamen, hebben we natuurlijk nog wat plaatsen in Mexico aangedaan.
Na Veracruz zijn we naar Oaxaca gegaan. Een erg drukke stad en daarom was het heerlijk om in het bos in de omgeving van Oaxaca te gaan wandelen. We hebben daar een wandeling gemaakt met nog 2 Nederlanders (je komt ze ook overal tegen!) en een Australier. Onze gids was erg leuk en wist veel te vertellen over de planten en bomen. (we hebben zelfs blaadjes van de aspirineboom gegeten, grappig hoor). De volgende dag wilde ik graag gaan mountainbiken en Ruud wilde weer terug naar Oaxaca, dus heb ik de nacht doorgebracht met de Nederlanders en de Australier in een cabin in het bos. Ik had een supermooi huisje helemaal voor mezelf, heerlijk wat een rust!
De volgende dag dus gemountainbiked, en in de lokale comedor gegeten en vrienden gemaakt de mensen daar, die met me wilden trouwen, haha!
Na Oaxaca zijn we naar San Cristobal de las casas gegaan, een leuk klein stadje. Vandaf daar hebben we een tour gemaakt naar 2 watervallen, Agua Azul (ja schat, ook ik heb nu foto's van watervallen!!!) en Misol Ha en daarna naar Palenque, een maya ruine. Dat was zeker indrukwekkend. Alleen wel een beetje vreemd dat iedereen gewoon overal op mocht klauteren enzo..

Vanmiddag gaan we met Hidde en Judy en nog 2 Nederlanders die we bij het hostel hebben ontmoet naar een aantal hot springs hier in de buurt. Hopelijk zijn ze echt een beetje warm!

Groetjes en alvast heel fijne kerstdagen gewenst aan iedereen!

Laura

• 23 December 2008 - 17:23

Martine:

Hallo!!!
    Wat een leuke verhalen allemaal zeg! Klinkt echt als een avontuurlijke vakantie! Jullie hebben er alweer 2 weken op zitten, time flies! Red je je goed met je Spaans?
    Hier alles oke! Iedereen is zo'n beetje lekker vakantie aan het vieren, dus lekker rustig.

Geniet lekker van jullie vakantie en groetjes aan Ruudje! Hele leuke kerstdagen toegewenst!

x
    Martine

• 23 December 2008 - 19:22

Marlies:

He Laura!

Leuk van je te horen! Lekker hoor een beetje rondtrekken en je eigen weg vinden.

Fijne feestdagen daar beide!

Groetjes Marlies

• 23 December 2008 - 21:12

Suzanne:

Ha tante Laura,

Wat een coole dingen maak jij allemaal mee zeg!! Ga je nou met die man trouwen? Dan wordt Pascal wel jaloers denk ik.... :-)

Hier is alles super tof. Opa en oma Spanje zijn vandaag langs geweest! Ik heb opa kusjes gegeven en enorm gelachen met oma..

Ook kan ik sinds kort op mijn buik rollen.. Wat erg leuk, maar soms ook frustrerend is, als het niet lukt...

Nou, een hele fijne kerst en ik moet de groetjes doen van mamma.

Doei,
    Suzanne

• 23 December 2008 - 22:35

Paula:

Hee leuke vakantie heb je,ik zit nu op jou lappie te typen.
    Heerlijk huis heb je,we slapen prima want aan de achterkant hoor je haast niets.
    Je tuintje wordt mooi straks,ben ermee bezig.
    En jij ook hele fijne kerstdagen en alvast Gelukkig Nieuwjaar!

• 23 December 2008 - 22:39

Piebe:

Hoi Laura,
    Leuk juist joh zo'n Guatemaleier in de familie lachen hoor. Maar goed om te weten dat je nog goed in de markt ligt toch?
    Nou nog heel veel meer leuke avonturen gewenst en alvast een goede kerst en een nog beter nieuw jaar.

• 24 December 2008 - 14:42

Riet En Hans:

Ha Laura, Leuk hoor om je avonturen te lezen. Geniet nog maar lekker verder !Wij wensen je feliz Navidad y hasta la vista ! Saludus y besos de nosotros.

• 25 December 2008 - 11:34

Cindy:

Hoi Laura,
    Klinkt heerlijk!! Geniet er nog lekker van en een fijne kerst!!
    grtjs Cindy

• 26 December 2008 - 22:10

Neil:

Laura, your travels sound great. Could do with some of those hot springs here right now, it's freezing.

• 28 December 2008 - 15:55

Cath:

Hey Lau!
    Leuk om je verhalen te volgen zo! Vooral nu het hier zo koud is klinkt het heel exotisch allemaal :)
    Geniet er nog van en alvast een fijne jaarwisseling daar! liefs!