Rugby, feest en kiwi's - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Laura Jong - WaarBenJij.nu Rugby, feest en kiwi's - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Laura Jong - WaarBenJij.nu

Rugby, feest en kiwi's

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

06 November 2011 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Hee allemaal!

Vandaag zou ik eigenlijk gaan duiken bij Kapiti island, maar helaas waait het een beetje te hard.. Vorige week ben ik begonnen met een cursus om een “advanced open water diver” certificaat te halen. De duiken bij Kapiti zouden als opleidingsduiken gelden, maar dat schuift dus één weekje op.
Nouja, kan ik alvast beginnen met de theorie (of hier een berichtje schrijven…;-))

Een paar weekenden terug ben ik met Marieke, Eve-Anne (franse stagiaire van Fonterra), Heleen en Matthieu (vrienden van Marieke) naar de Putangirua pinnacles en cape Palisser geweest om daar te wandelen/hiken. Bij cape Palisser zijn een hele hoop zeehonden vlak naast de wag, dus die hebben we goed kunnen zien (en ruiken!). Wel gaaf; je ziet er eerst geen, dan één en dan ineens een heeeeeele hoop!

Afgelopen tijd zijn de Nieuw Zeelanders behoorlijk vrolijk, want de rugby World cup is gewonnen, juist ja, door Nieuw Zeeland!
De finale was echt ontzettend spannend en in de kroeg waar ik de wedstrijd aan het kijken was, kon je bijna een speld horen vallen, zo stil was het soms…
Maar, het feest naderhand was niet echt stil te noemen! Het was op zondagavond, maar gelukkig was de dag erna een nationale vrije dag. De straat stroomde vol met toeterende auto’s, mensen met vlaggen en rijen voor de ingangen van de kroegen. Iedereen die ooit in Palmerston North is geweest, snapt dat vooral dat laatste heel bijzonder is!

Op de maandag na de wedstrijd vierde Fonterra haar 10e verjaardag door feesten te geven door het hele land heen. In Palmy was er ook zo’n feest met oa optredens, spelletjes, gratis yoghurt/ijs/melk en natuurlijk een barbecue! Ik hielp zelf mee door de lokale bands die optraden te laten zien waar ze heen moesten en ze te vermaken, was erg leuk!
Ook op m’n werk zelf werd er een feest georganiseerd, met als thema de verschillende culturen die ons bedrijf rijk is. Samen met Marieke en nog een Nederlandse collega, hebben we speculaas en stroopwafels uitgedeeld en de mensen leren koekhappen. Dat was echt super om te zien en te doen, haha! Vooral de foto’s zijn geweldig! :-)

Ik was me laatst weer aan het bedenken dat er toch best wel wat verschillen tussen Nieuw Zeeland en Nederland zijn.
Een paar voorbeelden:

- Nieuw Zeelanders horen erg goed. Als ik soms wat aan het mompelen ben, verstaan ze me nog steeds! (niet altijd even handig..) Dit heeft waarschijnlijk ook de oorzaak dat mensen af en toe opmerken dat men van verre kan horen dat ik ergens ben. Nu hoorde ik dit in Nederland ook wel eens, maar hier dus nog vaker, haha!

- Nieuw Zeelanders zijn niet zo uitbundig/willen niet graag opvallen. Met de rugby wedstrijden bijvoorbeeld werd er niet altijd heel hard aangemoedigd bijvoorbeeld. Ook op het werk zullen mensen niet heel snel goede resultaten aan iedereen laten zien en er “trots” over vertellen. De mensen overhalen om te gaan koekhappen lukte ook niet altijd.

- Duidelijkheid/beslissingen nemen. Tijdens bijvoorbeeld vergaderingen is het knopen doorhakken vaak erg moeilijk voor kiwi’s. Misschien komt dat voort uit het feit dat ze niet graag op willen vallen en de beslissing liever aan iemand anders overlaten?

- Bij cafés en (koffie)barretjes bestel je aan de kassa je eten/drinken en dan krijg je een nummer mee waaraan het personeel kan zien voor wie wat is. Er ligt vaak ook heel veel in de vitrine. Dit kan taart zijn, maar ook lasagne, salades, broodjes etc. Heel veel keuze dus!

- Iets anders in restaurants is ook dat wanneer je met een groepje gaat eten, iedereen apart met de pin betaalt ipv het bedrag door het aantal personen te delen en geld neer te leggen (ze betalen sowieso bijna niet met contant geld hier..). Zo betaalt iedereen zijn eigen eten en drinken. Zo wordt er ook geen fooi gegeven trouwens; wie zei ookalweer dat Nederlanders gierig zijn?

Liefs!
Laura

  • 06 November 2011 - 08:25

    Lisette:

    Kunnen we in Nederland beter knopen doorhakken tijdens vergaderingen???? Dan moet het vast heel erg zijn in NZ. Geniet van alles!
    Liefs Set

  • 06 November 2011 - 09:10

    Esther:

    Hee Laura!
    Toevallig vroegen we ons gisteren af hoe is t met Laura en weldaar een verslag :-)
    Handig die tips over kiwi''s, Nieuw Zeeland staat nog steeds hoop op mijn reis verlanglijstje!
    Trouwens kiwi's zijn goed in rugby, maar nederlanders zijn goed in honkbal..je hebt vast wel mee gekregen dat we wereldkampioen zijn geworden ;-)

    Keep us posted! Groetjes Es

  • 07 November 2011 - 10:10

    Riet:

    Fantastisch Laura ! Wat jij allemaal meemaakt en ziet ! Blijf maar lekker genieten. Ik geniet van jouw reisverslagen en foto's ! Liefs van Riet

  • 08 November 2011 - 22:34

    Piebe:

    Hoi Laura,
    Geweldig al die ervaringen. mooie foto`s ook. Leuk dat je ons weer mee laat genieten van je ervaringen daar. Zal de foto´s meenemen naar Beppe. Zal ze vast ook erg leuk vinden. Genieten staat hoog in je vaandel merk ik en gelijk heb je.
    Houden zo.
    Liefs Piebe

  • 09 November 2011 - 09:40

    Martine:

    Hmm, klinkt niet of het heel makkelijk is, zo'n vergadering. Krijg je ook meer tijd om een product te lanceren dan? Want daar doe je niet anders dan knopen doorhakken ;)

    Inmiddels heb je Heleen ook al gezien dus. Heleen heeft bij ons op de vakgroep afstudeervak gedaan namelijk. Wat is de wereld toch weer klein. Er zit ook nog een kennisje van me in Auckland, wie weet dat je die ook nog tegenkomt (alhoewel ik die kans wel iets kleiner acht hoor ;)).

    Veel plezier weer met alles! Ik ga gauw weer verder aan m'n artikel typen...

    xx

  • 11 November 2011 - 22:16

    Laura De Jong:

    Jeej! Heb eindelijk de foto's en filmpjes van het damdropping weten te bemachtigen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Begin maart ga ik in Nieuw Zeeland werken, hier komen mijn verhalen weer op te staan! Mijn nummer hier: +64 21 028 65571 Mijn skype: dejong.laura

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 59175

Voorgaande reizen:

10 December 2008 - 08 Januari 2009

Mijn eerste reis

14 Februari 2011 - 30 November -0001

wonen in Nieuw Zeeland

Landen bezocht: