Vakantie! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Laura Jong - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Laura Jong - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Door: laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

17 Juli 2013 | Peru, Arequipa

Heehallo!
Bij deze een berichtje vanuit Arequipa, voordat ik zo de bus in ga naar Nasca. De busreis zal zo`n 10 uur duren, maar ik heb bij de luxere buslijn een kaartje gekocht, dus hopelijk zal ik lekker kunnen slapen!
M`n vakantie begon al een beetje met een weekendje weg met Felipe naar de wijnregio vlakbij Santiago. Daar hebben we –natuurlijk- een wijngaard bezocht en zowaar was daar in het restaurant een beroemde Chileense ex-voetballer ook aan het eten. Helaas kende ik `m niet en ben z`n naam nu ook alweer vergeten, maar het is altijd leuk om bekende mensen tegen te komen!!
Op maandagochtend zou ik om half 9 de bus naar la Serena hebben, maar om onverklaarbare redden deed m`n wekker het niet en heb ik `m gemist, oeps! Gelukkig kon ik 2 uurtjes later met een andere bus, maar naar m`n geld kon ik natuurlijk fluiten… :(
Ik had een kamer in een hostel in Vicuna, waar een lief vrouwtje de boel runt. Vicuna ligt in de Valle de Elqui en daar heb ik heerlijk met een mountainbike rond gefietst. Wel zwaar hoor, want mijn doel, het laatste dorpje in de vallei, lag bovenop de berg! Die avond wilde ik eigenlijk gaan sterren kijken, maar helaas was het te bewolkt…
De volgende ging ik, lekker luxe, maar even duur, met het vliegtuig naar Calama en vanuit daar na San Pedro de Atacama. Toen ik de taxichauffeur bij het vliegtuig vroeg of ie de taximeter aan wilde doen, gaf ie me de optie; 7000 pesos voor de rit of de taximeter. Ik had geen zin in illegaal gedoe, dus ik zeg, doe maar met de meter. Dus tja, na de lange, toeristische route genomen te hebben, was het 10.000 pesos. Bluh, daar baal ik altijd zo van, dat de taxichauffeurs om gaan rijden als je de officiele manier wilt!
San Pedro is een klein dorpje dat helemaal ingericht is voor toeristen met hotels, restaurants en tour operators. De omgeving is dan ook erg mooi; de eerste dag ben ik naar de geisers geweest (ze komen je dan om 4 uur s ochtends ophalen, pffffff!), wat echt super was! Ze koken eitjes en warmen chocomel op in een van de geisers, zodat je lekker een warm ontbijtje hebt daar, heerlijk (het was -10C toen we aankwamen)! Daarna gingen we naar een warme bron waar we even konden badderen. Het water dat uit de bron kwam was af en toe echt kokend heet! Daarna gingen we naar een klein dorpje, waar ik een lama-kebab op heb (jammie!) en rond een uurtje of 2 waren we alweer terug in San Pedro. De volgende dag ben ik met een andere touroperator naar de lagunas altiplanicas (lagunes op de hoogvlakte van de woestijn) geweest en naar het zoutmeer waar flamingos leven! De uitzichten daar waren zo ontzettend mooi, echt niet normal. En om flamingos in het wild te zien is toch ook wel een hele ervaring. Sorry zus, maar stiekem vond ik dit nog leuker dan de geisers :)!
Na een nachtelijke reis met de bus kwam ik al om 6 uur s ochtends aan in Arica. Best spannend, want iedereen had me al gewaarschuwd voor zakkenrollers en malafide taxis enzo. Maar, gelukkig werd ik zonder problemen bij m`n hostel afgeleverd en kon ik daar al vrijwel meteen m`n kamer in. Die dag heb ik lekker Arica verkend en ben ik naar het museum geweest waar ze naar eigen zeggen de oudste mummies van de wereld hebben. Erg interessant!
Vanaf Arica ben ik de grens over gegaan. Een lief ouder mannetje (Peruaan) wees me de weg naar het busstation en waar je de busjes inkon om de grens over te gaan. Zo kwam ik dus in een bus vol Peruanen terecht, hihihi! Lekker goedkoop in ieder geval, want goedkoper dan de Chileense variant! De douane deed nog even moeilijk omdat ze dachten dat ik m`n 90 dagen als toerist overschreden had en ze namen aan dat ik geen Spaans kon spreken (hoe kan dat nou, ik zie er toch hardstikke Latina uit???). Maar toen ik ze in het spaans kon uitleggen dat ze op de achterkant van m`n toeristenkaart de verlenging konden vinden, lieten ze me dan toch het land verlaten.
De bus leverde me af in Tacna en na alle mensen te negeren die me buskaartjes wilden verkopen en gewoon aan de balie m`n kaartje te kopen, lekker de bus in naar Arequipa! Nouja, lekker, de airco deed het niet in de bus, dus erg warm en de jongen naast me stonk al zo naar zweet…
Arequipa is een erg mooie stad en heeft een supermooi klooster midden in de stad. Het is net een kleine stad in de stad! Samen met wat mensen van het hostel heb ik daarna een stadtoer/wandeling gedaan (gratis!!) en heb ik wat musea bezocht.
Vandaag heb ik s ochtends geraft, wat echt super was! De gids verkocht de fotos die ze gemaakt hadden voor 50sol (zo`n 20 euro!). Dat hoefde dus niet perse van mij. Toen ik het busje uitstapte, kon ik ze al voor 10sol krijgen en toen ik weer nee zei, gaf de gids ze gratis aan me, hoera! Ze hadden me al verteld dat je met Peruanen goed kunt afdingen, maar dit was wel erg mooi natuurlijk!
Vanmiddag heb ik nog even een laatste rondje door de stad gelopen. In een parkje raakte ik aan de praat met 2 gepensioneerde Peruanen. Ze vonden dat ik maar een Peruaan en anders een Chileen mee naar huis moest nemen. Maar, wel eentje met een baan, hihi!
Misschien moet ik dat maar gaan doen dan! :)

Liefs!
Laura

  • 18 Juli 2013 - 03:28

    Christa:

    Haha Lau een superverhaal weer!!!
    Liefs, Christa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Begin maart ga ik in Nieuw Zeeland werken, hier komen mijn verhalen weer op te staan! Mijn nummer hier: +64 21 028 65571 Mijn skype: dejong.laura

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 59078

Voorgaande reizen:

10 December 2008 - 08 Januari 2009

Mijn eerste reis

14 Februari 2011 - 30 November -0001

wonen in Nieuw Zeeland

Landen bezocht: