het zuiden van Chili - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Laura Jong - WaarBenJij.nu het zuiden van Chili - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Laura Jong - WaarBenJij.nu

het zuiden van Chili

Door: laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

27 Mei 2013 | Chili, Santiago de Chile

Hee allemaal!
Inmiddels noem ik Santiago alweer 6 weken m’n thuis, het gaat hard!
Desondanks kom ik nog regelmatig dingen tegen die me verbazen/ anders zijn dan ik gewend ben. Zo houden Chilenen veel van erg zoete dan wel zoute dingen. Op het werk hebben we bijvoorbeeld in de kantine overal grote zoutpotten staan. Het formaat is zoals de glazen suikerpotten met de aluminium schenktuit die je ook wel in NL hebt, maar dan met gaatjes aan de bovenkant. De mensen strooien, zonder eerst te proeven, meteen zout over hun eten en salade. En dat terwijl de kantine al behoorlijk wat zout in het eten (ze eten warm hier tussen de middag) stopt!
Na de lunchpauze gaan mensen vaak hun tanden poetsen. Zou dat komen doordat ze zo zoet eten? De toetjes op het werk zijn iig wel vaak erg zoet!
Het openbaar vervoer hier is erg goed geregeld, met bussen, metro en collectivos (taxis die meerdere mensen meenemen). Wanneer ik niet met Olivia mee kan rijden omdat ze bijv. Cursus heeft, ga ik met het openbaar vervoer. De bus is vaak wel erg vol en met mijn pech moet ik af en toe wel een uur wachten ofzo, dus neem ik vaak een collectivo. Het is best interessant om met 2 andere mensen op de achterbank van een auto te zitten en dan maar heel hard proberen elkaar te negeren terwijl je tegen elkaar aan geperst zit, hahaha!
De spits is dus niet echt een pretje. Gelukkig gaat het best ok richting huis voor mij. Maar als ik na het werk nog even het centrum in wil om uit eten te gaan ofzo, kan ik maar beter even wachten, anders kom je in de metros terecht waar de mensen echt als sardientjes tegen elkaar aan gedrukt staan. Best lastig om uit te stappen dan!
Een paar weekenden terug ben ik naar Chillan geweest. De ouders van een vriend van me, Gonzalo, wonen daar en die ben ik op gaan zoeken. Naast heel veel en heel lekker eten, zijn we bergen ingereden om wat mooie uitzichten te bekijken (helaas werd het een beetje bewolkt) en hebben we de stad bekeken. Chillan staat bekend om z’n lekkere worstjes, dus die heb ik meteen meegenomen naar Santiago, jammie!!!
Laatst hadden we een feestdag op dinsdag, dus heb ik de maandag vrij gevraagd om lekker 4 dagen op pad naar het zuiden van Chili te gaan. Ik had niet verwacht om naar het zuiden van Chili te kunnen gaan, dus dat was wel een mooie bonus! Samen met Felipe ben ik naar Valdivia, Villarica, Pucon en Temuco geweest. Het was behoorlijk koud en regenachtig daar, maar ook erg mooi!!! Veel mensen hadden me verteld dat het zuiden van Chili op Nieuw Zeeland lijkt en dat klopt inderdaad ook wel een beetje. Het is erg groen, maar het leuke nu was dat er ook veel geel, oranje en rood tussen zat doordat het herfst is, erg mooi!
Dit weekend ben ik eindelijk weer een weekendje in Santiago gebleven. Nouja; samen met Selfa, de moeder van Eduardo, een andere vriend van me, ben ik naar el Cajon de Maipo geweest, een gebied in de heuvels/bergen bij Santiago met erg schattige dorpjes en mooie uitzichten.
Verder vierde een huisgenoot van Felipe z’n verjaardag en tijdens dat feestje ben ik m’n eerste Nederlander hier tegengekomen!!  Wel grappig hoor, om weer even Nederlands te kunnen kletsen! Hij was een student uit Groningen, dus nog met een leuk accentje ook, bonus!

Als alles goed gaat, wordt vannacht m’n yoghurt voor m’n industriele proef gemaakt in de fabriek; hopelijk gaat alles i9nderdaad goed, want de vorige keer hadden ze geen zin ofzo, dus toen ik aankwam in de ochtend was er niks gebeurd de nacht ervoor, pff....

Groetjes!
Laura

  • 27 Mei 2013 - 06:27

    Puck:

    Als ik later groot ben wil ik ook naar Chili. Wat een mooi verhaal weer. Wordt er in de busjes ook meer vervoerd dan alleen mensen? Dat maakt het altijd nog gezelliger.
    Dikke knuffel van Puck en Liset

  • 27 Mei 2013 - 09:54

    Riet Imhof:

    Lieve Laura,

    Gezellig om weer over jouw belevenissen te lezen !
    Veel succes met je yoghurt en nog een fijne tijd in Chili !
    groetjes,
    Riet

  • 27 Mei 2013 - 10:33

    Paul:

    Lieve Laura we zijn weer helemaal up to date met je belevenissen , leuk hoor al die bezoeken die je aflegt bij familie van vrienden enz. Wat ook wel prettig is dat je wat afmeting betreft echt past bij die vrij kleine Chilenen zo te zien op de foto's.

    Liefs Paul

  • 27 Mei 2013 - 14:46

    Josien:

    Hoi Laura,

    Zo geweldig om te lezen hoe je je weer aanpast aan elke situatie in een ander land.
    Ik vraag me af hoe de gezondheid is van de chilenen met al dat zout.
    Kan je ze nog leren dat het erg slecht is.

    Geniet van alle culturen
    Groetjes Josien

  • 27 Mei 2013 - 19:48

    Wilma:

    Hoi Laura,

    Leuk om jou belevenissen te mogen delen.
    Tussen het werk ook een beetje vakantie vieren, top.
    Hoop dat de yoghurt een succes gaat worden.
    Liefs ook van Jan

  • 27 Mei 2013 - 22:31

    Piebe:

    6 WEKEN alweer en ook al een beetje Chileen, knap hoor dat aanpassingsvermogen van je. EN DIRECT HET HALVE LAND AL WEER verkend. Een echte aventurier ster ben je. Nou die chilenen nog aan de Yoghurt zien te krijgen. Het geheime recept (niet aan die chilenen vertellen) is; genoeg zout en suiker toevoegen, en ze happen toe wedden?

  • 08 Juni 2013 - 11:14

    Paula Kleinloog:

    Hallo Laura,

    Weer een mooi en leuk verslag!
    Ik zat te denken, dat Chilenen wel erg dik en ongezond moeten zijn.
    (Zouden meer mensen in de metro of tram passen als ze gezonder leefden! :).
    Ik hoop dat ze jouw yoghurt lekker vinden, zou een stap in de goede richting zijn
    Heel veel plezier nog daar, dikke kus XX.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Begin maart ga ik in Nieuw Zeeland werken, hier komen mijn verhalen weer op te staan! Mijn nummer hier: +64 21 028 65571 Mijn skype: dejong.laura

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 348
Totaal aantal bezoekers 59120

Voorgaande reizen:

10 December 2008 - 08 Januari 2009

Mijn eerste reis

14 Februari 2011 - 30 November -0001

wonen in Nieuw Zeeland

Landen bezocht: