Raar of niet? - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Laura Jong - WaarBenJij.nu Raar of niet? - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Laura Jong - WaarBenJij.nu

Raar of niet?

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

26 Mei 2011 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Hee allemaal!

De afgelopen weken ben ik lekker druk geweest met vanalles en nog wat, maar wat precies? Geen idee!
Afgelopen vrijdag ben ik in ieder geval naar een “Japan-Joa” feestje geweest. Feijoa’s zijn een soort fruit, dat friszuur smaakt, een soort van banaan/appel/citroen combinatie. Echt super lekker! Een collega van me had een grote oogst feijoa’s en nog een aantal sushi-kits, dus vandaar het Japan-Joa thema, haha!
Hier in Nieuw Zeeland zijn de feestje “bring your own”, dus iedereen had lekkere hapjes en drinken meegenomen.
Wederom weer een geslaagd feestje!
Ik moest alleen zelf wel redelijk op tijd weg, want de volgende dag ben ik gaan bomen planten in een gebied hier ongeveer een uur rijden vandaan, Mangaweka. De bomen die we gingen planten zijn originele, Nieuw Zeelandse bomen. De bedoeling is dat we zo de natuurlijke habitat weer herstellen en dat andere bomen die hier eigenlijk niet thuishoren (zoals de Sycamore) geen kans krijgen om uit te groeien.
Naast bomen ín de grond, haalden we ook enorme wormen uit de grond (zie foto…) Echt niet normaal hoe groot die beesten waren!

Gisteren heb ik op m’n werk een presentatie gegeven over de resultaten van m’n proeven van de afgelopen tijd. Volgens mij waren ze wel blij met wat ik heb gedaan, dus dat is wel mooi. Ook komt er nu weer wat meer werk uit en dat is wel goed, want ik had het nog niet enorm druk.
Sowieso is de werkmentaliteit hier een stukkie anders dan ik gewend was; er wordt hier altijd gezamenlijk koffie- en theepauze en lunch gehouden en als je niet bij de pauzes bent of het bijvoorbeeld waagt om een vergadering te plannen tijdens de pauzes, wordt je bijna boos aangekeken, haha!

De taal is stiekem ook best lastig af en toe; Nieuw Zeelanders praten dan wel Engels, maar ze praten vaak best zacht en binnensmonds en ze gebruiken echt veel “kiwi-slang”.
Hieronder een aantal voorbeelden van wat je zoal hoort:

Sweet as! - Leuk! (sweet kan vervangen worden door elk zelfstandig naamwoord naar keuze..)
I’m knackered - Ik ben kapot
Bangers&mash - Worstjes met aardappelpuree (zijn ze dol op!)
Yay (high) - Zó (groot); lengtemaat naar keuze
Smoko - Koffie/theepauze
Jandals - Slippers (alleen teenslippers)
Togs - Zwemkleding
Tea - Kan zowel thee áls avondeten zijn; verwarrend!!
Landfill/tip - Afval (you fill the land up en you tip it off your truck)
To biff something - Iets weggooien
To flick an e-mail - Een e-mail versturen
…., eh/aye? - ….., vind je ook niet?
Random - Een beetje raar (a random guy bijvoorbeeld)
Average - Niet zo goed/leuk
Far out! - Te gek, super!
Too meke - Teveel (maar dan in de positieve zin)
O.e. (overseas experience) - Een lange vakantie/werkperiode buiten NZ
Ta - Bedankt
Capsicum - Paprika (waarom niet gewoon bell pepper???)
Manchester - Handoeken/Theedoeken
I’m gutted=I’m stoked - Ik baal d’r van
Oi - Hee, jij daar!
That’s not on - Dat doé je niet (zó 2010…;-))
Heaps - Een heleboel (gebruiken ze heel vaak..)
I’m keen to… - Ik wil graag/ ik ben geïnterreseerd in
Pottle - Potje (als in: plastic yoghurt cup bijvoorbeeld)
Chur, bro - Wat doe je? (manier van zeggen bepaalt of het positief of negatief is)

Nou, dat was de lijst tot nu toe. Wie weet wordt ie nog aangevuld binnenkort!

  • 26 Mei 2011 - 13:51

    Klaas:

    He Laura,

    Far out, die Kiwislang!!! Meer van dattum zou ik zeggen.

    Ik zou je nog informeren over mensen die daar zaten maar die zijn inmiddels voor langere tijd in NL.

    Hou je haaks daar.

  • 26 Mei 2011 - 17:35

    Miranda:

    Hoi Laura,

    Ik dacht dat Canadezen de enige waren die achter elke zin ''' eh?! zeggen. De Amerikanen maken daar altijd grapjes over!
    De Bangers & Mash zijn hier ook bekend, en uiteraard de landfill ook. Ik reed altijd langs een landfill in Indiana als ik naar de boerderij ging.
    Maar alle andere woorden zijn wel raar inderdaad! Gekke kiwi's ;-).

  • 27 Mei 2011 - 01:38

    Olga:

    Oi!
    Gaaf zeg, dat slang, haha! Maar vast ff wennen. We gaan vast oefenen!
    Enneh,... zijn er ook nog feijoa's in juli? Ben echt mega-benieuwd :)
    Liefs!

  • 27 Mei 2011 - 06:50

    Paul En Paula:

    Oi, hee daar,
    Ik heb die woorden wel eens gehoord in een krokodil dundee film.
    Ik ben wel benieuwd hoe zo n Feioja smaakt, nog nooit van gehoord!
    En dan de naam van die bomen, weet je zeker dat we nog op dezelfde planeet zitten???
    Groetjes en dikke kussen van ons XXXX

  • 29 Mei 2011 - 07:54

    Jan En Wilma:

    Top, altijd weer een feestje om jou verhalen te lezen.
    Liefs Jan en Wilma

  • 29 Mei 2011 - 11:03

    Ruud:

    Haha, die slang is prachtig! I m stoked kan ook positief zijn trouwens, dat je enthousiast bent om iets te gaan doen. Hoor je ook vaak: 'you reckon?' als ze vragen of iets echt je mening is of als ze om je mening vragen? Ow, en zowel jandals als capsicum snapt idd niemand buiten NZ. :). Ik moet echt terug geloof ik :p. Enjoy!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Begin maart ga ik in Nieuw Zeeland werken, hier komen mijn verhalen weer op te staan! Mijn nummer hier: +64 21 028 65571 Mijn skype: dejong.laura

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 59081

Voorgaande reizen:

10 December 2008 - 08 Januari 2009

Mijn eerste reis

14 Februari 2011 - 30 November -0001

wonen in Nieuw Zeeland

Landen bezocht: