pasen en koninginnedag - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Laura Jong - WaarBenJij.nu pasen en koninginnedag - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Laura Jong - WaarBenJij.nu

pasen en koninginnedag

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

04 Mei 2011 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Hallo allemaal,

Hopelijk hebben jullie een leuke Pasen gehad! Naar wat ik gehoord heb in Nederland met in ieder geval een stuk lekkerder weer dan hier…

Met Pasen ben ik met Hui, Nai Chen en Gert-Jan op “road trip” geweest. Vrijdag hadden we hier al vrij en ik heb lekker nog een dagje extra vrij genomen, zodat we al op donderdag konden vertrekken. Net toen het donker begon te worden kwamen we aan in Whakapapa Village, waar we sliepen in het hoogst gelegen hotel van Nieuw Zeeland.
De volgende ochtend werden we ineens wakker naast Mount Doom van Lord of the Rings; die hadden we niet opgemerkt zo in het donker! Dus dat was wel even gaaf.
Die dag gingen we wandelen in het nationaal park en hebben we Mount Doom (ook wel Mount Ngauruhoe genoemd..) nog beter kunnen bekijken en watervallen bewonderd. Arme Nai Cheng was enorm verkouden, dus die kon niet mee wandelen. Maar we hebben de ring ook in zijn naam in de vulkaan gegooid ;-)
Die avond zijn we naar Taupo gegaan. Iemand in het hostel vertelde over een hot spring waar de warme rivier mengt met de gewone (koude) rivier mengt. We wilden daar ook wel heen, dus na het diner (lam met munt-jus, jippie!) liepen we erheen. Het was alleen ontzettend donker en nergens verlichting te bekennen (zoals geen enkel park hier op één of andere manier) en na een lichte Blair Witch Project ervaring, hebben we gelukkig toch de hotspring gevonden.. Het was het zeker waard, want het is toch ook wel weer magisch om in het donker te badderen en de stoom zo van het water af te zien te komen.
De volgende dag hebben we de toerist uitgehangen bij nog meer watervallen en een honing-boerderij (wat eigenlijk meer een ordinaire souvenirwinkel was, haha!). ’s Middags zijn we bij Orakei Korako geweest, een geothermisch gebied met geisers, bubbelende modder en supermooi gekleurd gesteente.
De geothermische warmte hebben we wederom gemerkt toen we die avond in Rotorua aankwamen en naar de spa zijn geweest (dit keer iets toeristischer dan die in Taupo ;-))
In Rotorua, ruik je vaak een eierlucht door de zwavel die uit de grond komt. Echt apart als je daar over straat loopt; het ene moment ruik je niets en dan ineens komt er zo’n enorme eierwalm je neus binnen… Maar gek genoeg wen je er wel aan!
Zondag zijn we eerst naar het museum van Rotorua geweest, waar ze o.a een tentoonstelling hadden over de Maori en daarna zijn we doorgereden naar de kust, naar Tauranga. Er was daar een jazz festival bezig, dus we hebben lekker bandjes gekeken.
En, voor het eerst in mijn tijd hier in Nieuw Zeeland heb ik een menigte gezien! Was wel apart om weer eens te zien!
Na onze tweede nacht in Rotorua moesten we helaas weer terug naar Palmerston North. Het was zeker een leuke trip!

Eenmaal terug in Palmerston North heb ik weer gewerkt aan het maken van weipoeders. Eén proef was in de grote proeffabriek (die ziet er echt gaaf uit trouwens als je levensmiddelentechnoloog bent ;-)). Helaas ging het spul heel hard schuimen en konden we daarna de temperatuur niet halen die we wilden hebben, pfff. En wat eigenlijk nog het ergste was; we konden pas lunchen om 2 uur ’s middags (oe, dan word ik heeeeeel sjagerijnig ;-))

Afgelopen zaterdag baalde ik er natuurlijk wel een beetje van dat ik Koninginnedag zou missen, dus heb ik m’n collega’s uitgenodigd om naar een pub in het centrum te gaan. Er speelde een ontzettend leuke band, dus we hebben lekker kunnen feesten daar! Nieuw Zeelanders drinken echt best veel trouwens; een aantal collega’s kwam van een ander feestje en hoewel ik zelf ook al een paar biertjes op had, voelde ik me ineens echt nuchter als wat, haha! Maar, het was in ieder geval gezellige vervanging voor het echie!

  • 04 Mei 2011 - 08:56

    Marco:

    Wauw Lau!!!

    Echt heel gaaf paasweekend zo te zien!! Leuk ook om te lezen.

    Sterkte met t weipoeder(??)

    Groetjes, ook van Marloes!
    Marco

  • 04 Mei 2011 - 10:58

    Martine Van Gool:

    Laura, wat een leuke verhalen weer! Dan kunnen wij mooier weer hebben, maar geloof dat we toch wel jaloers op jou kunnen zijn ;)
    Hier morgen 5 mei, voorbereidingen in de stad zijn al in volle gang. Toch zal het wel rustig worden, want het is geen nationale feestdag en moet eigenlijk iedereen gewoon werken...
    We'll see! Succes met je weipoeder, misschien moet je Walter eens vragen, die kreeg juist geen stabiel schuim met wei-eiwit ;)

    Groetjes!

  • 04 Mei 2011 - 13:21

    Jeanine:

    Leuk om je verhalen te lezen Laura! Ook de foto's erbij zijn geweldig. Wat een mooie natuur.
    Maar hier in Nl hebben we ook mooie natuur, ben ik achter gekomen. Ik heb vandaag voor de studie, in het 1.20m in het IJsselbos geboord en een vegetatieopname gedaan. Lekker weertje, dus heerlijk vertoeven zo buiten.
    Liefs,
    Je zussie

  • 04 Mei 2011 - 19:47

    Paps En Paula:

    Wat een geweldig weekend, en wat een prachtige natuur.
    Koningedag ziet er net zo gezellig uit als in Nederland, (en als je dronken bent maakt het helemaal niets uit waar je zit)
    Volgens mij kan er bij weipoeder alleen maar weiwater (giegel)
    Tot gauw, en veel succes!
    Dikke kus en knuffels van ons XX

  • 05 Mei 2011 - 18:43

    Piebe En Renneke:

    Leuk laura om je zo weer te kunnen volgen. Stoer hoor dat geklim tegen die vulkaan op en er dan ook nog zo´n ring in mikken. Je weet het he, als het begint te rommelen wegwezen daar. Dat probleem met die schuimende wei dat lijkt me een leuke uitdaging. Moet geen probleem zijn voor zo´n kei als jij bent. Maar ik zou er ook sjagrijnig van worden als ik er om 2 uur ´s nachts nog mee bezig was. We wensen je nog veel leuke avonturen in dat mooie land. gezellige foto´s ook. en suucces in het Lab.
    Liefs P & R

  • 05 Mei 2011 - 19:21

    Elsbeth:

    Leuke fotos Lautje! En natuurlijk een mooi verhaal ;)


  • 11 Mei 2011 - 12:40

    Riet:

    Gezellig Laura, je verhalen te lezen. Ga zo maar lekker door !
    Groeten voor jou en meteen ook voor Jeanine, Paul en Paula !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Begin maart ga ik in Nieuw Zeeland werken, hier komen mijn verhalen weer op te staan! Mijn nummer hier: +64 21 028 65571 Mijn skype: dejong.laura

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 59134

Voorgaande reizen:

10 December 2008 - 08 Januari 2009

Mijn eerste reis

14 Februari 2011 - 30 November -0001

wonen in Nieuw Zeeland

Landen bezocht: