Chili en wild foods enzo - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Laura Jong - WaarBenJij.nu Chili en wild foods enzo - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van Laura Jong - WaarBenJij.nu

Chili en wild foods enzo

Door: laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

22 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Hee allemaal!

Vandaag was een super dag op het werk; een “ren/reken/eetwedstrijd” aan het begin van de lunchpauze, daarna lunchen met Marloes en Roderick die aan het vakantie vieren zijn in NZ (was erg leuk om die weer in het echie te zien!) en in de namiddag een barbecue met de mensen van ons kantoor en de 2 naastliggende onderzoeksinstituten om de socialisen!
O, en in de ochtend een conference call in het Spaans met de mensen van Soprole in Chili! Dit omdat m’n reis is inderdaad goedgekeurd, hoera!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik vertrek 13 april naar Santiago en blijf daar 2 maanden om te werken in de yoghurtfabriek. We zijn nu in NZ bezig om hun formuleringen beter (en uiteraard… goedkoper) te maken. In Chili gaan we de beste formuleringen uitproberen op de ietwat grotere schaal (12000kg ipv de 12kg die ik hier maak..).
Nu alleen hopen dat de formuleringen die hier goed werken daar ook goed werken…
Na het werken daar ben ik natuurlijk van plan om ook wat rond te reizen. Waarschijnlijk gaat dit 3 weken in het noorden van Chili en Peru worden. (zuidelijker wordt waarschijnlijk te koud, hihi!)

Voor Hannah (m’n huisgenootje) is het natuurlijk wel een beetje balen dat net nu zij weer terug is uit Spanje (jeej! Ben blij dat ze weer terug is! :)) ik weer wegga. Maarja, het is niet voor al te lange tijd, dus dat scheelt.
M’n andere huisgenootje, Jayme gaat trouwens misschien verhuizen. Hij heeft vandaag een interview in New Plymouth, dus ben benieuwd hoe dat gaat! Zou wel leuk zijn als ie daar komt te wonen, want New Plymouth is een erg leuke stad: ik ga er dit weekend al voor de 3e keer heen. Helen (een vriendin die daar vandaan komt) gaat namelijk op haar “OE”, Overseas Experience, dus dit wordt een beetje een afscheidsweekendje. Waarschijnlijk gaan we weer damdroppen, wat ik al eerder met haar en Marieke heb gedaan, woehoe!

Afgelopen weekend was hier het Festival of Cultures. Er was daar ook een Nederlandse stand en dus heb ik daar geholpen met de verkoop van oliebollen, poffertjes en kroketten! Echt super om iedereen te vertellen over al dat Nederlandse lekkers!

Iets minder lekkere dingen heb ik het weekend daarvoor gegeten. Toen ben ik namelijk naar het Hokitika Wildfoods festival geweest, in het zuider eiland.
Daar heb ik lekkere dingen gegeten zoals Paradise duck salami en Elderberry flower champagne, interessante dingen, zoals colostrum (verbazingwekkend bitter!) en ontzettend vieze dingen (schaapstestikels). Wat ook wel erg spannend was, was een levende huhu larve. Da’s een delicatesse onder de Maori, maar ik vond het vooral toch erg raar/tegennatuurlijk om iets levends in m’n mond te stoppen en maar zo hard mogelijk te kauwen om te zorgen dat ie echt dood is, haha!! Ik zal proberen de video op de site te zetten, maar internet is nogal langzaam op het moment, dus weet niet of het gaat lukken (hij staat wel al op facebook :))
De trip terug van Hokitika naar Christchurch, vanaf waar we terugvlogen naar Palmy was ook erg gaaf; we gingen nml met de trein! Erg mooi en zeker fijn om niet op de weg te hoeven letten en lekker uit het raam de kunnen kijken.

Liefs!
Laura

• 22 Maart 2013 - 17:31

Josien:

Hoi Laura,
    Zit je verslag te lezen vanuit soll. Lekker een weekje geskied en het internet is hier ook tergend langzaam.
    Geweldig dat je weer op reis gaat
    Geniet van je spaans spreken, knap hoor.

Groetjes Josien

• 22 Maart 2013 - 20:47

Paula:

Hee Laura wat een heerlijke en aparte avonturen beleef je weer, succes in Santiago.
    Ben benieuwd wat je daar allemaal mee gaat maken.
    Van de Maori naar de Azteken! ach waarom niet!
    Veel plezier daar, veel liefs Paula XX

• 23 Maart 2013 - 15:38

Oompie Ad:

Hallo reislustige nicht, zojuist je verslag gelezen, geweldig mooi wat jij allemaal meemaakt, op facebook heb ik je maaltijd gezien van die levende larf Woooow mijn maag keerde zich bijna om..
    Heel veel succes daar in Santiago !!!!
    Groetjes.

• 24 Maart 2013 - 22:20

Paul:

Hoi Laura, Te gek wat je daar mee maakt allemaal. Met zo'n oldtimer de weg op is ook gaaf joh.
    Heel veel succes in Santiago en het is wel te hopen dat het receptje van je werkt in een keteltje dat 1000 keer groter is dan dat van jou. Liefs Paul

• 06 April 2013 - 17:23

Piebe. :

Hoi Laura,
    Caramba je hebt het dus voor elkaar gekregen.
    Buenos gratias ermee. Nu gauw die 12000 liter in elkaar draaien daar en dan Chili onveilig maken. Leuk voor je. We kijken weer uit naar je belevenissen in Z-Amerika.
    Liefs P En R.